Kick-off seminar i projektet Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen - ELI løb af stablen den 3. marts.
På denne side kan du læse mere om baggrunden for projektet og hente præsentationer og abstracts fra de enkelte indlæg.
Mange undersøgelser har påvist, at det vigtigste input i grundskolen er lærerne og de kompetencer, de besidder. Derfor ser Center for Strategisk Uddannelsesforskning nu på, hvordan disse kompetencer kan vedligeholdes og forbedres gennem efteruddannelse. Projektet Effekter af efteruddannelse af lærere i indskolingen (ELI) strækker sig over to år og forventes afsluttet i 2013.
Som led i bestræbelserne på at indføre bedre kvalitet i forskningen i "hvad der virker" i den danske grundskole har Det Strategiske Forskningsråd for Uddannelse og Kreativitet givet en stor forskningsbevilling til Center for Strategisk Uddannelsesforskning.
En del af dette centers aktiviteter er afprøvning af effekterne af efteruddannelse for lærer i grundskolen ved et randomiseret kontrolleret forsøg.
Hvorfor sammenligne effekterne af didaktik og klasserumsledelse? Det er to former for efteruddannelse med folkeligt fokus og forskellige perspektiver. Der findes en voksende forsknings-litteratur, som sætter fokus på begge former for kvalifikationer hos lærerne. Nogle studier viser tydelige effekter på elevernes faglige udbytte af lærerens fokus på indlæring af faglige kompetencer hos eleverne, mens andre studier faktisk også kan dokumente-re positive effekter på elevernes læring hvis lærerens kompetencer i klasserumsledelse forbedres. Under alle omstændigheder er det første gang at disse kompetencer sammenlignes og det er første gang at effekterne af efteruddannelse hos lærere i grundskolen evalueres efter de højeste videnskabelige standarder - randomiserede kontrollerede forsøg - i Danmark.
Læs mere om ELI i præsentationsfolderen (pdf)
Nedenfor kan du hente præsentationer og abstracts (pdf) fra de enkelte indlæg.
Ved rektor Stefan Hermann, Professionshøjskolen Metropol.
Stefan Hermann, er Cand.scient.pol. og rektor for Professionshøjskolen Metropol og har skrevet en række artikler og bøger om uddannelsespolitiske, pædagogiske og sociologiske problemstillinger det seneste 10 år. Siden 2010 formand for regeringens arbejdsgruppe til talentudvikling i uddan-nelsessystemet.
Se præsentation
Læs abstract om Lifelong Learning
– om muligheden for at evidensbasere den pædagogiske intervention.
Ved prodekan Claus Holm DPU, Aarhus Universitet.
Claus Holm, prodekan for formidling, DPU, Aarhus Universitet. Claus Holm har blandt andet udgivet bøgerne: Forståelses rasen - Om troværdig forskningsformidling, Danmarks Pædagogiske Universi-tets Forlag, 2006 og Viden om uddannelse, Hans Reitzels Forlag 2007, skrevet sammen med pro-fessor Jens Rasmussen og lektor Søren Kruse.
Læs abstract om det evidente indgreb
Ved direktør Jørgen Søndergaard, SFI.
Jørgen Søndergaard, direktør for SFI og formand for Skolerådet. Har tidligere været formand for udvalget til forberedelse af en national handlingsplan for læsning og for Skolens rejsehold.
Læs abstract: Har Folkeskolen brug for evidens?
Ved leder af SFI Cambell Mette Deding.
Leder af SFI Campbell ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Uddannet økonom og Ph.d. Mette Deding arbejder med udarbejdelse af systematiske forskningsoversigter efter Campbell me-toder – det vil sige systematiske sammenfatninger af viden om effekter på det velfærdspolitiske område. Derudover beskæftiger hun sig bredt med evidens og vurdering af effektforskning.
Ved professor og projektleder Anders Holm, DPU, Aarhus Universitet.
Professor i økonometri ved Center for Grundskoleforskning, Aarhus Universitet. Tidligere professor i kvantitativ metode ved Sociologisk institut, Københavns Universitet. Anders Holm har specialiseret sig i statistiske og økonomiske analyser af årsagssammenhænge mellem elevernes læring og de-res sociale baggrund og analyser af sammenhænge i elevernes færd rundt i uddannelsessystemet.
Læs Abstract: Præsentation af eksperiment
Ved skoleleder Lasse Reichstein, Lindegårdsskolen, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Lasse Reichstein er skoleleder på Lindegårdsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune. Tidligere sous-chef på Heimdalsgades Overbygningsskole og Rådmandsgades Skole. Folkeskolelærer, diplom i ungdomspædagogik og ledelse. Studerende på Master of Science in Systemic Leadership and Organisation. Censor på læreruddannelsen
Se præsentation
Læs Abstract: Efteruddannelsen ud på skolerne