Aarhus Universitets segl

ELI - Midtvejsseminar

Midtvejsseminar i projektet Effekter af Efteruddannelse af Lærere i Indskolingen - ELI løb af stablen den 27. marts 2012. 

Hent præsentationer fra Midtvejsseminaret


Deltagerliste
Præsentation af oplægsholdere

Nedenfor kan du hente præsentationer og abstracts (pdf) fra de enkelte indlæg.

 

Hvordan måler man om efteruddannelse af lærere virker?

Ved professor og projektleder Anders Holm, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Anders Holm er professor i økonometri på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Uni-versitet. Han forsker i kvantitative metoder med særligt henblik på social arv og ulighed og valg og fravalg af uddannelse. Anders Holm har tidligere været ansat på Sociologisk Institut ved Køben-havns Universitet.

Se præsentation

Læs abstract om vvordan man måler om efteruddannelse af lærere virker

 

Hvilke kompetencer besidder lærerne i ELI?

Ved videnskabelig assistent, cand. pæd. soc. Mette Friis-Hansen, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet

Mette Friis-Hansen er Cand. Pæd. pæd. soc. og forskningsassistent ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Tidligere pædagog på dagtilbudsområdet i 0-6 års institutioner, både på normal- og specialområdet. Mette arbejder med at koordinere forskningsprojektet ELI - det vil sige varetager samarbejdet med lærere og forskere i projektet samt samarbejdet med og om indhentning af data.

Se præsentation

Læs abstract om hvilke kompetencerlærerne  besidder i ELI

 

Klasseledelse - hvad virker?

Ved forskningsleder Mette Deding, SFI Cambell

Mette Deding er forskningsleder for den nyoprettede Afdeling for kontrollerede forøg og SFI Campbell ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd. Mette er uddannet økonom og Ph.d. og arbejder med effektmålinger ved hjælp af kontrollerede forsøg i Danmark samt udarbejdelse af systematiske forskningsoversigter efter Campbell metoder – det vil sige systematiske sammenfat-ninger af viden om effekter på det velfærdspolitiske område.

Se præsentation

Læs abstract om Klasseledelse - Hvad virker?

 

Den dejligste skole man kan tænke sig får ELI vitaminer

Ved skoleleder Anette Samsøe Jensen, Løjtegårdsskolen, Tårnby Kommune

Skoleleder på Løjtegårdsskolen, Tårnby Kommune. (2003 - ), Viceskoleleder samme sted (2001-2003). Tidligere lærer på Skottegårdsskolen, Tårnby Kommune (1985 – 2001).
Har fordybet sig i div. udvalgsarbejde i det kommunale skolefællesskab: Handleplan for Læsning, Handleplan for overgangen mellem børnehave og skole. Lederudviklingsudvalg m.m. Brænder for det gode læringsmiljø – for alle på skolen, både elever, lærere, forældre og ledelse.

Læs abstract om 'Den dejligste skole man kan tænke sig får ELI vitaminer!'

 

Folkeskolens EVU

Ved institutchef Thøger Johnsen, Institut for Skole og Læring på Professionshøjskolen Metropol

Thøger Johnsen er Cand. Mag. Fra KU med hovedfag i samfundsfag, og med idræt som bifag. Thøger er Institutchef for Institut for Skole og Læring på Professionshøjskolen Metropol fra 2008 og frem. Tidligere rektor for Frederiksberg Seminarium 1993 til 2008. Thøger er endvidere IT og medie vejleder.

Læs abstract om folkeskolelærernes EVU



Det visuelle klasserum

Ved lærer Pernille Falk-Jensen og lærer Christine E. G. Larsen, Lindevangskolen på Frederiksberg

Pernille er 27 år og blev uddannet lærer i 2009 ved Haslev seminarium og har siden arbejdet på Lindevangskolen på Frederiksberg. Hun er klasselærer i 2. A og underviser i dansk, billedkunst og musik på årgangen.

Christine er 28 år og blev uddannet lærer i 2008 ved Zahles seminarium og har siden arbejdet på Lindevangskolen på Frederiksberg. Hun er klasselærer i 2. C og underviser i dansk og kristendoms-kundskab på årgangen. Derudover underviser hun også i hjemkundskab og fransk i overbygningen.

Læs abstract om det visuelle klasserum