Aarhus Universitets logo
"Lærerne opfatter drengenes adfærd som udtryk for manglende kompetencer, empati og opdragelse, men ser man nærmere efter, spiller drengene blot et…
Verdslig vækkelse af hin enkelte. En finurlig og undvigende ironi. En lærer, der ikke ser ned på sine studerende, mens de til gengæld ser op til ham.…
Kan pædagogikken indløse videnssamfundets drøm om den modstandsløse transfer af viden? Professor Klaus Nielsen fra Psykologisk Institut, Aarhus…
Dorte Kousholt og Lars Dencik om vor tids forældre, deres børn og hverdagens dilemmaer. Hvad vil forældre gerne give videre til deres børn ? og hvori…
Skal læring foregå i praksis, eller tilegner vi os bedst viden på skolebænken? Sådan lyder den klassiske diskussion. Centerleder Bjarne Wahlgren og…
Overgangen fra grundskole til gymnasium stiller nye krav til elevernes faglige såvel som sociale kompetencer. Men ikke alle elever formår at afkode og…
Skolen er et eksperimentarium for kognitive transformationer. Andre steder gælder ”plejer”, men i skolen er ”plejer” ophævet.
Det er en af konklusionerne fra en ny kortlægning af forskningen i 2007 om 0-6 års området, som Dansk Clearinghouse har udarbejdet for Danmarks…
Hun ville undersøge, om elevers oplevelser i skolen præger deres valg af job og uddannelse. Kortlægningen var baseret på beretninger af…
En moderne taber tager ting for tungt, benytter sig ikke nok af glemslens nådegave og har vanskeligt ved at finde en lykkelig fortælling om fortiden.…
Side 698 af 833