Du er her: Center for Strategisk Udannelsesforskning » Udgivelser

Udgivelser

Working Paper Series

CSER WP No. 0001 Does Cultural Capital Really Affect Academic Achievement? Af Mads Meier Jæger, August 2010

CSER WP No. 0002 Multiple paths in educational transitions: A multinomial transition model with unobserved heterogeneity Af Kristian Bernt Karlson. August 20, 2010

CSER WP No. 0003 Comparing Regression Coefficients Between Models using Logit and Probit: A New Method Af Kristian Bernt Karlson, Anders Holm, and Richard Breen

CSER WP No. 0004 Dealing with Selection Bias in Educational Transition Models: The Bivariate Probit Selection Model: Af Anders Holm and Mads Meier Jæger

CSER WP No. 0005 Total, Direct, and Indirect Effects in Logit Models. Af Kristian Bernt Karlson, Anders Holm, and Richard Breen

CSER No.0006 Where to Put the Kids? Effects of Type of Non-parental Child Care on Pre-teen Skills and Risky Behavior. Af Nabanita Datta Gupta and Marianne Simonsen

CSER No. 0007 Who chooses to become a teacher and why? Differences between Danish and Finnish first year primary school teacher students. Af David Reimer and Hans Dorf

CSER No. 0008 Long-Run Benefits from Universal High-Quality Pre-Schooling. Af Robert Bauchmüller, Mette Gørtz, Astrid Würtz Rasmussen

CSER WP No. 0009 The Effect of an Inclusive ECEC-intervention Program on Child Strengths and
Difficulties. Af Bente Jensen, Anders Holm and Sven Bremberg

CSER WP No. 0010 Larm og læring: Klasserumsklimaets betydning for elevers læring. Af Bent Sortkær

CSER WP No. 0011 Systematic Differences across Evaluation Schemes and Educational Choice. Af Beatrice Schindler RANGVID

CSER WP No. 0012 Does Professional Development of Preschool Teachers Improve Child Socio-Emotional Outcomes? Af Bente Jensen, Peter Jensen og Astrid Würtz Rasmussen

Rapporter fra CSER

Gymnasier der rykker

Gymnasier der rykker. En kvalitativ undersøgelse af udvalgte gymnasier i Region Hovedstaden (AKF 2011) af Niels Egelund, Jill Mehlbye & Ulf Hjelmar


Forundersøgelse til Young Skills

I projektbeskrivelsen for Young Skills ridses baggrunden for projektet op. Denne rapport skal ikke gentage alle pointerne, men blot opsummere de vigtigste grunde til at gennemføre et projekt som Young Skills for at kunne placere forundersøgelsen i forhold til projektet.
Læs rapporten.

Tidsskriftartikler

Egelund, N. (2010): Hvilke barrierer er der for at nå Regeringens 95% målsætning? Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, vol. 47, nr. 5, s. 373-383

Karlson, K.B. (2011): Multiple paths in educational transitions: A multinomial transition model with unobserved heterogeneity Research in Social Stratification and Mobility, Sept. 2011, Vol. 29, no. 3, s 323–341

Karlson, K.B., Holm, A., Breen, R. Comparing Regression Coefficients Between Same-sample Nested Models Using Logit and Probit - A New Method Sociological Methodology, August 2012, Vol. 42 no.1, p. 286-313

Egelund, Niels: To Educate about Education. Artiklen er udgivet i Insight Publishers Magazine, Projects, april 2013

Andre udgivelser

Neden for finder du udgivelser, der er publiceret af andre, men som er relevante for arbejdet i Center for Strategisk Uddannelsesforskning.

PISA Northern Lights IV – Focus on reading

PISA Northern Lights IV gennemgår de 15-åriges læsefærdigheder i de nordiske lande:
Danmark, Færøerne, Finland, Island, Norge og Sverige. Rapporten ser også på forskelle i læsefærdighederne hos drenge og piger, hos de svage læsere og hos elever med- og uden indvandrerbaggrund. Desuden giver PISA Northern Lights IV en oversigt over udviklingen af skolesystemer og skolereformer gennem de seneste 20 år i de nordiske lande. Endelig forsøger forfatterne at forbinde udviklingen i de nordiske læseresultater med konkrete politiske initiativer og samfundsmæssige  forandringer i almindelighed.
Læs PISA Northern Lights IV

Folkeskolens udfordringer

Folkeskolens udfordringer af Niels Egelund er en kort, bredt appellerende bog om, hvad vi ifølge Center for Strategisk Uddannelsesforskning skal stille op med folkeskolens mest krævende udfordringer lige nu.

PISA - Elektronisk læsning

Danske elever ligger under OECD-gennemsnittet, når det gælder elektronisk læsning. De øvrige nordiske elever klarer sig bedre med Sverige og Island liggende over OECD-gennemsnittet og med Norge på gennemsnittet. Finland deltog ikke i ERA-testen.

Download PISA 2009 - Læsning af elektroniske tekster

PISA Etnisk 2009

Tosprogede elever klarer sig stadig dårligt i Danmark. PISA Etnisk 2009, der er offentliggjort i dag, viser stor forskel på elever uden indvandrerbaggrund og elever med indvandrerbaggrund. Læs mere om betydningen af skolernes elevsammensætning og elevernes læsefærdigheder, hjemmebaggrund og skoleforhold.

Download PISA Etnisk 2009 – Etniske og danske unges resultater i PISA 2009 (pdf)

Henvendelse om denne sides indhold: 
Revideret 17.04.2015

Center For Strategisk Uddannelseforskning
Institut for Uddannelse og Pædagogik,
Aarhus Universitet

Tuborgvej 164
2400 København NV

Telefon: 8716 1300
Fax: 8716 1300
Email: cser@cser.dk

CVR nr.: 25391381